ارزش فرانچایزتان
پس از بازاریابی موفقِ یک سیستم فرانچایز، یک فرانچایزر خوب همواره به شرکای جدید فرانچایز حمایت و هدایتِ هدفمند ارائه میدهد. ارزش یک الگوی فرانچایز باید بیشتر از جمع آوری حق امتیاز فرانچایز باشد. در روابط فرانچایزها میبایست برای حداقل 6 ماه، 2 سال و حتی 10 سال، ارزش قابل توجهی وجود داشته باشد. مانند هر بازاریابی یا الگوی فروشی، حفظ فراچایزیهای سودبخش در مقایسه با جستجو برای فرانچایزیهای جدید، سودمندتر و موثرتر است. ما به مراجعین خود که تازه وارد بیزینس فرانچایز شدهاند تاکید میکنیم هیچوقت به کاندیدهای فراچایز برای ارزش حق امتیاز فرانچایز نگاه نکنند. اگر این الویت شما باشد به احتمال زیاد عمر کوتاهی در بازارگاه فرانچایز خواهید داشت.
بازاریابی یک سیستم فرانچایز نیازمند تکنیکها و برنامهریزی دقیق است. موثرترین الگوهای فراچایز، اصول زیر را بکار میبرند:
در بازارگاه بیزینسی امروزه، بسیار مهم است که فرانچایزر به سراغ ابزار و سیستمهای دردسترس از منظر تکنولوژی برود. با استانداردها و قابلیتهای فناورانهی رو به رشد، تکنولوژی متعددی با قیمت ارزانتر دردسترس بیشتر فرانچایزرها است. سیستمهای بازاریابی فرانچایز مجموعهای از شرکا و ریفرالها در هر بخش تکنولوژی مرتبط با فرانچایز دارد.
در طی کار کردن با کارآفرینان و صدها صاحب بیزینس برای مدت طولانی، فراست بیزینسی غیرحرفهای زیادی دیدهایم. کاملاً قابل درک است که بیشتر افراد دارای کسب و کار کوچک طبق شرایط خودشان کار را پیش میبرند و نسبت به چیزی که بدست آوردهاند احساس غرور میکنند. نکتهی مهم در فرانچایز کردن این است که صاحبان کسب و کار باید بهتر، حرفهای و همیشه در بهترین وضعیت در هنگام ارتباط با فرانچایزیها باشند. صاحبان فراچایز، شخصیت و باورهایی که کارآفرینان را ندارند. برای مثال آنها اگر یک شکستگی کوچک ببنند، فکر میکنند کل ساختمان در حال ریزش است. شما نیز به عنوان یک فراچایزز نمیتوانید حتی از یک چیز کوچک غفلت کنید.
یک فرانچایزی مشارکتش در فرانچایز را دائماً بررسی میکند و همیشه این سوال را که "چرا دارم برای آن هزینه پرداخت میکنم" از خودش میپرسد. به عنوان یک فرانچایزر این وظیفهی شماست تا به این سوال با ایدههای جدید، استراتژیهای بیزینسی زیرکانه و کمک کردن در زمان نیاز پاسخ دهید. موثرترین الگوهای فرانچایز آنهایی هستند که تک بعدی نیستند. بیزینس به خوبی توسعه یافته است، تیم مدیریتی منسجمی دارد، آیندهنگر است و دائماً ایدههای نوآورانه و غیرمعمول ایجاد میکند تا در افزایش سود خالص به فراچایزیها کمک کند و زندگی روزانهی آنها را کارآمدتر کند. یکی از نمونههای شگفتآور انجام درست اینکار، مک دونالد است.
همه تخفیف و دوستی در تجارت را دوست دارد. تشخیص مرتب نیازهای فرانچایزی و بررسی اینکه چه منابعی این نیازها را برطرف میکند، یکی از وظیفههای فرانچایزر است. این کار از راه شراکت استراتژیک و اتحاد با سایر فروشندهها و شرکتها امکان پذیر خواهد بود. برای مثال، اگر در یک سیستم فرانچایز حجم بالایی از اجناس پرینت شده بکار میرود، فرانچایزر باید شریک بهتری برای پرینت باکیفیت پیدا کند. این شراکت و اتحادها روشی عالی برای افزودن دائمی ارزش به بیزینس فراچایزی هستند و بدون شک فراچایزیها را حفظ و راضی میکند.
به عنوان یک فرانچایزر قدرتمند و بزرگ بعضی مواقع به راحتی آن روی سکه را فراموش خواهید کرد. یک فرانچایزی نسبت به فرانچایزر نگرش متفاوتی دارد. مدیریت خوب فراچایز نیازمند نگاه کردن به اتفاقات و راه-حلها از هر زاویه و درنظر گرفتن آنها در هنگام یک تصمیمگیری موثر است. فرانچایزرهای خوب با فرانچایزیهایشان گفت و گو دارند و با آنها خارج از قید و بند قانونی UFDD ارتباط برقرار میکند. هیچوقت فکر نکنید چون امضای فرانچایزیها بروی توافقنامهای است پس قرار است همیشه خوب پیش بروند. گفت و گوی تلفنی راهی عالی برای کنترل ارتباطتان با فرانچایزیهاست.